Harvistoun – Old Engine Oil – Engieneer’s Reserve

Old Engine Oil – Engieneer’s Reserve kommer fra Harvistoun Brewery, som ligger i det centrale Skotland. Bryggeriet blev grundlagt tilbage i 1986 af Ken Brooker; en håndbrygger der – som så mange håndbryggere før og efter – tog springet og startede sit eget bryggeri. Skotterne er kendt for deres sparsommelighed, og Harvistouns første bryganlæg var da også noget af en gør-det-selv-løsning som blev beskrevet som “a jam vat, a dye vat and a thing you found in the cowshed“. Se det er hvad jeg kalder et ordenligt håndbrygger setup.

Harvistoun Brewery er vokset igennem årene og har i dag ca. 20 ansatte. Harvsistoun blev i 2004 solgt til Caledonian Brewing Company; men da Caledonian blev købt af Scottish & Newcastle i 2006, blev Harvistoun i forbindelse med opkøbet skilt ud som selvstændigt virksomhed. Som en ekstra twist blev Scottish og Newcastle efterfølgende opkøbt af og nærmest splittet til atomer imellem Heineken og Carlsberg.

Harvistoun er i dag et af de mere kendte bryggerier fra Skotland, og har de har vundet flere priser for deres øl. De er bl.a. kendt for deres Ola Dubh serie af øl, som er lagret på brugte whiskyfade fra Highland Park destilleriet. Øllen som jeg anmelder i dag er Old Engine Oil – Engineer’s Reserve, og det er den øl som bliver lagret på whiskyfade; så med andre ord: Dette er en Ola Dubh – bare uden fadlagringen.

Udseende: Kulsort øl med et chokoladebrunt skum, som ligger sig i et tykt lag oven på øllen.Harvistoun Old Engine Oil - Engineer's Reserver

Duft: En tyk, fed og risted duft rammer mine næsebor. Der er en dejlig kraftigt næse i denne øl. Det er duften af let ristet, koldbrygget kaffe, varm chokolade, havregryn og hasselnødder. Det er ikke kraftige ristede noter; men fine og afrundede. Jeg fornemmer også lidt frugt neden under der hele.

Smag: Smagen miner mig om varm chokolade, krydret med lidt bittered fra kakao bønner. Jeg fornemmer masser af kaffe og smagen af nødder. De ristede noter er tonet godt ned til fordel for en mere sødmefuld og afrundet smag. Der er en sødme i øllen som fra velmodne frugter og syltede kirsbær; eller måske snare cocktailbær. Det er en dejlig intens smag, der fylder hele munden. Samtidig er der noget sødlig krydderi som giver mig mindelser og associationer til jul og min mors hjemmebagte brunkager. Bortset fra en svag antydning af noget vinøst i smagen mærker jeg ikke meget til de 9%, som øllen er på. Øllen er meget intens i smagen, og jeg har fornemmelsen af at smagsløgene i alle dele af munden er kommet godt på arbejde.

Øllen føles fløjlsblød og har en god kraftig mundfylde. Selvom den er forholdsvis godt karboneret føles den blød og rund – og fremfor alt meget tykt flydende.

Humlen dukker først op i eftersmagen og bidrager med et godt svirp af bitterhed, der gør at øllen undgår at blive kvalmende sød. Humlen gør, at øllen går fra at føles meget tung til at føles forholdvis let. Den efterlader en lang sødmefuld eftersmag med lidt chokolade, som balanceres af lidt lakrids bitterhed.

Vurdering: Jeg er godt underholdt af Old Engine Oil – Engineer’s Reserve. Jeg kan godt se, hvor den får sit navn fra. Den er tyk og klæbrig i munden. Heldigvis har den ikke smagen af gammel motor olie; men en dejlig smag som i den grad får pirret mine smagsløg. Da den samtidig er både fed og kraftig, så jeg er efter et halvt glas godt og grundigt mættet såvelsom smagsmættet. Dette er en øl der skal nydes for sig selv i små mængder.

Old Engine Oil – Engineer’s Reserve er virkelig en dejlig øl der egner sig til de grå efterårsdage eller de mørke vinteraftner. Derudover kunne jeg godt forestille mig, at den ville gå godt sammen med et glas whisky.

 

Min karakter: 7

Om øllen:

  • Porter
  • 6 %
  • Flaske: 33 cl
  • Købt: Meny
  • Pris 30,-

Skriv et svar

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.