AB InBev og den fri konkurrence

AB InBev har i dag været en tur i medierne, efter at de har fået en anseelig bøde på 200 millioner Euro for at overtræde konkurrencereglerne.

Baggrunden for bøden skal findes i en noget forskellig konkurrence situation på det hollandske og belgiske ølmarked. Det betyder f.eks. at Jupiler, som er Belgiens mest solgte øl, kan købes noget billigere i Holland. Det skyldes en noget hårdere konkurrence imellem bryggerierne sammenlignet med Belgien, hvor AB InBev har en dominerende position med ca. 40% af markedet.

AB InBev er blevet dømt for at have brudt konkurrencereglerne, da de har gjort det så besværligt som muligt for belgiske butikker at importere billige Jupiler fra Holland til gavn for de belgiske forbrugere.

Jeg synes, det er interessant at dykke lidt ned i dagens dom. Den viser, hvordan AB InBev er gået benhårdt efter både distributions- og forhandlerledet, med det formål at kontrollere virksomhedernes import af billigere øl. Det har de blandt andet gjort ved at true med at trække deres produkter fra hyldene ved de butikker, der importerer billige Jupiler. Derudover har de gjort det til en betingelse for distributører, at de kun ville få rabatter,  hvis de ikke solgte de billige øl videre til Belgien.

Det er svært ikke at se ligheder med AB InBevs strategi i USA. Her er strategien at undgå at konkurrere direkte på pris og kvalitet. Istedet er man gået efter at kontrollere distributørerne. På grund at de lidt specielle amerikanske love skal der være klare skillelinier imellem bryggerier, distributører og forhandlere. Det betyder f.eks. at et bryggeri ikke må eje distributører. Som bryggeri er man derfor afhængig af aftaler med uafhængige distributører, om at de sælger ens øl til butikker og barer.

Derfor er AB InBev gået efter at sætte sig på distributionsledet igennem eksklusiv- og samarbejdsaftaler med distributører. Det kan for eksempel ske ved at give ekstra rabatter eller tilbud til distributører, der kun fører AB InBevs produkter, eller ved at true med at fjerne leverancen af eksklusive ølmærker som distrubutørerne har en høj fortjeneste på. Dermed har man i utallige eksempler kunne presse eller overtale distributører til kun at tage AB InBevs mærker ind, med det mål at udelukke konkurrenterne og dermed at sikre at forbruger i videst mulig omfang kun mødte AB InBevs produkter i forretningerne.

Det er interessant at den strategi man indtil nu kun har kendt til på det amerikanske marked nu tilsyneladende også bliver brugt aktivt i Europa. Det er en strategi der i sin kerne går ud på at fratage os forbrugeres valgmuligheder og erstatte dem med valget mellem de produkter som AB InBev synes vi skal have adgang til.

Det bliver yderligere interessant af at AB InBev har etableret en nordisk salgsorganisation hvilket tyder på at vi vil se et øget pres fra AB InBev de kommende år. Det bliver desværre interessant at følge hvad betydning det får for det danske ølmarked og specielt for de mindre danske bryggerier.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.