AB InBev – nu med egen webshop

En lille nyhed ramte den engelske ølscene i sommers uden at trække de helt store overskrifter her i Danmark: AB Inbev opkøbte The Bottle Shop og BeerBods .

Opkøbene er et godt eksempel på en tendens til at AB InBev har skiftet fokus fra opkøb af craft breweries (eller slet og ret hypede bryggerier) til også at fokusere på forhandlerledet. Det er en udvikling, der egentlig ikke burde overraske. En god del af AB InBev’s (uofficielle) strategi ligger netop i kontrol med forhandlerledet for at kunne begrænse kundernes valg. 

Jeg kan ikke lade være at tænke på engelske Masters of Malts (webshop for whisky), som også blev opkøbt af AB InBev, hvorefter webshoppen omgående blev pålagt at lukkede for salget af whisky til USA. Dermed kunne man behændigt fjerne en konkurrent til de amerikanske distributører, der førte AB InBevs spiritus produkter.

Opkøbet af Ratebeer – djævlen ligger i detaljen

Det er ikke første gang, at AB InBev kaster sig ud i opkøb i forhandlerledet. De har for år tilbage gjort noget tilsvarende på deres hjemmemarked i Brasilien bl.a. med opkøbet af webshoppen Zé Delivery, og man har i Europa  bl.a. investeret i Saveur Biere. Hopt og Beer Hawk. Men der var faktisk en lille episode tidligere i år, der indikerede noget nyt kunne være på vej.

Det vakte en del opsigt, da AB InBev igennem datterselskabet ZX Venture opkøbte RateBeer. Teser om hvorfor man ville lægge så mange penge for RateBeer var mange. Det strakte sig lige fra at købe adgang til data til et forsøg på at disrupte craft beer miljøet. Men hvis man nærlæste pressemeddelesen; så var der en lille detajle, der var værd at bide mærke i: Man ville investere i udviklingen af en “e-commerce platform” på det australske marked i tillæg til RateBeer. Umiddelbart virker det som en smart ide. Læs om en spændende øl på RateBeer og udover ratings og anmeldelser, så får du mulighed for at købe den i en webshop.

RateBeer Webshop

Det ser ud til, at det nu er i gang med blive rullet stille og roligt ud – og ikke kun i Australien:

Her begynder tingene at hænge sammen, og det viser hvorfor investeringen i RateBeer giver rigtig god  mening på den lange bane:

  1. Find en øl på (AB InBevs) ratebeer,
  2. bliv sendt videre til  en (AB Inbev) webshop
  3. som i øvrigt sørger for at promovere en række lignende øl fra en række bestemte (AB InBev) bryggerier.

Bemærk i øvrigt at du som forbruger på intet tidspunkt er klar over, at det er samme virksomhed, du er i kontakt med i alle tre led. Som forbruger tror du hele vejen igennem, at du har fuld kontrol over dine valg; men i realiteten bliver du begrænset i dine valg ved primært at blive præsenteret for AB InBev produkter.

Ind til videre ser det ud til at RateBeer WebShop kun kører i en beta version. Men det bliver spændende at se hvordan den kommer til at udvikle sig og om den på sigt vil få betydning dels for de danske bryggerier eller for de danske øl webshops.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.