Ølåret der gik 2019

Nu hvor nytåret nærmer sig, er det et godt tidspunkt at tage et kort tilbageblik på Ølåret 2019 og se frem til 2020.

Generelt har året som tidligere været præget af pres på de små bryggerier og en række opkøb i udlandet. Men der har også været en række positive tendenser, dels i form af en række bryggerier som har åbnet egne serveringssteder, og dels i form af en lang række nye øl-festivaller.

Pres på hylderne og nye distributionskanaler

2019 har som de foregående år været præget af et stadig pres på specielt de mindre bryggerier i branchen. Der kommer stadig flere bryggerier, og i følge Beerticker.dk’s årlige opgørelse var der i 2018 hele 206 bryggerier i Danmark.

Derudover har de mindre bryggerier været ramt af de store bryggeriers forsøg på at camouflere sig som mindre bryggerier. Specielt Royal Unibrew har med deres utallige, uigennemskuelige subbrands forsøgt at rykke ind på markedet for craftbeer, specielt med deres Anarchist og Kissmeyer brands.

Samtidig dukker der flere og flere udenlandske bryggerier op på hylderne. Brewdog har været meget markant i 2019, og ser ud til at vinde frem på hylderne i dagligvareforretningerne – delvist på bekostning af en række mellemstore danske bryggerier i form af Thisted Bryghus, Ørbæk Bryggeri og Bryggeriet Vestfyen. Dette er ikke nødvendigvis en dårlig ting set fra et forbruger synspunkt. Den stigende konkurrence fra udenlandske bryggerier tvinger generelt de danske bryggerierne til at hæve kvaliteten og tænke nyt, hvis de vil skille sig ud.

Nye distributionskanaler

Jeg synes, at der over de sidste par år, så småt er ved at ske et lille skifte, hvor der er flere bryggerier begynder at orientere sig mod egne salgssteder. Man kan se det som en naturlig konsekvens af den forsatte stigende konkurrence om hylde- og taphaneplads.

I 2019 har f.eks. Røde Port åbnet kombineret bistro, bottelshop og bar i Roskilde, Amager Bryghus har åbnet to taprooms i København, Åben har åbnet bar i Århus og har overtaget Gustav Wieds Vinstue i Roskilde, Munkebo har åbnet craftbeerbar på havnen i Odense. Det her er bare dem, som jeg lige på stående fod kan huske. På Stevns har man desuden lavet en lidt anden model, hvor Stevns Bryghus er blevet etableret af en række restaurationer, som er gået sammen med Bad Luck Brewing.

Nye ølfestivaller

2019 har også være præget af en mindre eksplosion af nye ølfestivaller. Bad Seed Beer Fest i Aalborg, Braunstein & Friends Craftbeer Festival i Køge, Beer Behind Bars i Horsens, RøV i Ringsted og Rowdy Hops i Aarhus er dem, der lige popper op i min hukommelse.

Aldrig har det været så let at komme til at smage øl i virkelig høj kvalitet.

Opkøb og konsolidering

Året har igen været kendetegnet med en række opkøb i branchen i udlandet. Nogle af de væsentligste som jeg har bidt mærke i har været:

  • Fuller, Smith & Turner solgt til Asahi. Året var knapt nok kommet igang, da vi startede ud med lidt af en mavepuster. Knap 200 års bryggehistorie på sin vis fik en ende, da det engelske bryggeri Fuller, Smith & Turner blev solgt til den japanske bryggerigruppe Asahi. Bryggeriet der officielt blev grundlagt i 1845 kan på sin vis trække sin historie tilbage til 1600-tallet; men efterhånden var bryggeriet kommet til at fylde forholdsvis lidt i selskabet, der driver knap 400 pubber og hoteller. Man valgte derfor at sælge bryggeridelen for at kunne fokusere på pub-delen.
  • Dogfish Head overtaget af Boston Beer Company. I februar ramte nyheden om, at to ikoniske amerikanske bryggerier slog sig sammen da  Boston Beer Company overtog Dogfish Head Company. Det er to bryggerier, der i den grad har præget den amerikanske ølrevolution. Betragtet udefra virker det umiddelbart som et fornuftsægteskab, hvor man kombinerer Dogfish Heads kreativitet med Boston Beer Company’s salgsmuskel.
  • Brewdog overtager Stone Brewings bryggeri og taproom i Berlin. Det er ikke kun de store bryggerier der har opslugt de mindre. De mellemstore bryggerier har også handlet indbyrdes. I marts blev Stone Brewings bryggeri i Berlin opkøbt af Brewdog. Dermed blev Stone Brewings ekspansionforsøg i Europa sat midlertidigt på pause. Brewdog benyttede tilgengæld muligheden for at undgå eventuelle eksport problemer efter brexit ved at anskaffe sig et bryggeri indenfor EU’s grænser.
  • New Belgium opkøbt af Kirin. I november kom den noget overraskende nyhed, at et af de amerikanske bryggerier der har været med til at præge den amerikanske ølrevolution op igennem 90’erne havde modtaget et købstilbud fra Lion Little World Beverages, som er ejet af den japanske bryggerigruppe Kirin. Da New Belgium var medarbejderejet krævede det en afstemning blandt alle aktionære; og i december stemte et flertal for at sælge.
  • Craftbrewers Alliance købt af AB InBev. Dette var en lidt overraskende overtagelse, selvom den nærmest var forventet. Overraskelsen lå i timingen af opkøbet. AB InBev ejede i forvejen en andel af Craftbrewers Alliance, som er en sammenslutning af en række mindre amerikanske bryggerier. Man havde en langvarig samarbejdsaftale, som gav AB InBev en option på at købe resten af virksomhed ved udgangen af august. Til alles overraskelse undlod man at udnytte optionen, hvorefter aktiekursen droppede over de næste par måneder, indtil den var så lav at AB InBev slog til. Måske en lidt kynisk måde at behandle en samarbejdspartner på. Med overtagelsen ophører også et af de mere legendariske amerikanske bryggerier, der i begyndelsen af 80’ene med til at starten af craftbeer bevægelsen i USA, Widmer Brothers.

 

Årets mest interessante opkøb

Selvom opkøb af en række ikoniske bryggerier har fyldt en hel del; så synes jeg det mest interessante opkøb har været AB Inbevs overtagelse af Ratebeer samt opkøbene af The Bottle Shop og BeerBods fra UK.

Jeg skrev i september om opkøbene, som er et eksempler på en tendens  hvor specielt AB InBev har skiftet fokus fra opkøb af craft breweries (eller slet og ret hypede bryggerier) til også at fokusere på forhandler- og distributionsledene. Det er en udvikling, der egentlig ikke burde overraske. En god del af AB InBev’s (uofficielle) strategi ligger netop i kontrol med forhandlerledet for at kunne begrænse kundernes valg. 

Påvirking af det danske marked

Opkøbene i forhandler- og distributionsledene gør det mere uigennemskueligt for forbrugeren og begrænser udvalget; men på lidt længere sigt bliver det interessant af se, hvordan det vil påvirke det danske marked. Her er opkøbet af The Bottle Shop interessant at følge. AB InBev laver efterfølgende en massiv investering i lager og distribution, med det formål at kunne lave en ubrudt kølekæde fra bryggeri til værthus. Det vil give mulighed for at konkurrere på andet end pris. Så spørgsmålet er hvad man helst vil have: En IPA der har været opbevaret på køl siden brygning, eller en IPA der har stået og kogt et par uge i sommervarmen i en lagerhal?

Den direkte påvirkning af det danske marked vil på den korte bane være til at overse – ikke mindst på grund af brexit der nok ikke gør det lettere for de de engelske bryggerier og distributører at eksportere øl. Men det viser, at de store bryggerier så småt er ved at skifte fokus og er parat til at konkurrere på nye måder.

I hvert fald bør danske bryggerier og distributører nok sørge for at holde et halvt øje med AB InBev som så småt begyndt at vise interesse for det danske marked. Det har bl.a. har givet sig til udtryk i en større stand på Ølentusiasternes årlige Ølfestival. Det bliver interessant at se, om AB InBev i 2019 for alvor tør bevæge sig ind på Carlsbergs hjemmemarked, og ikke mindst hvad Carlsbergs modsvar i så fald bliver.

Årets øltrends

Når jeg ser på de øltrends, der har præget 2019, så kigger jeg lidt på, hvad der har præget de sociale medier, hylderne i butikkerne, hvad der brygges af øl, og ikke mindst hvad der rør sig blandt håndbryggere.

NEIPA trenden er måske knap så hyped som den har været de sidste par år og istedet er betegnelsen DDH (Double Dry Hopped) så småt ved at dukke op istedet for – måske et tegn på at NEIPA ikke er så hyped længere.  Men der er tre trends som jeg synes har været meget fremme i år:

Den første af årets helt store trends har været pastry stouts i alverdens afskygninger; der er vel efterhånden ikke den kagetype, der ikke har været lavet en ølversion af.

Den anden store øltrend i år er måske lidt en sideeffekt af pastry stout trenden; nemlig brugen af laktose i stouts. Når jeg skriver desværre, så er det fordi, at det dælme ikke er alle bryggerier, der har kunne finde ud af at docere laktose ordentlig. Jeg synes godt nok jeg har måtte tygge mig igennem alt for mange potentielt gode stout, der er blevet ødelagt af en alt for dominerende mælkesødme.

Endelig har den sidste trend i 2019 været berliner weisse. Det ser ud til at denne syrlige øltype virkelig har ramt en nerve i Danmark. Specielt i sommermånederne var det en øltype der fyldte godt på de sociale medier, ikke mindst båret frem af en række ganske gode eksemplarer fra de danske bryggerier.

Årets øltrends 2020

Et godt bud på kommende øltrends i 2020 kunne være pilsner og lager øl…..men det er et stort måske. Jeg synes, jeg har hørt i ganske mange år, at nu kommer pilsneren; men uden at det er for alvor er sket. Jeg tvivler lidt på at “craft-pilsneren” for alvor kommer til at rykke. For hvorfor skulle man betale mere for en “craft-pilsner“,når man kan få pilsnere der er bedre, billigere og tillige med en god historie fra Tyskland?

Mit bud på en kommende øltrend kunne være øl med kveik. En god pejling på kommede trends er hvad der sker i håndbryggermiljøet. Her har kveik været ”the shit” i 2019. Kveik er en traditionel norsk gærtype, som der har været brugt til ølbrygning på norske gårde på igennem – måske – århundreder. Fordel ved denne gærtype er den bidrager til øllen med en speciel smag (alt efter type). Men fremfor alt kan den gæres ved en rigtig høj temperatur, hvilket betyder øllen kan gæres færdig på ganske få dage.

Tak for i år og på gensyn i 2020

Til sidst vil jeg slutte af med at sige tak til jer, der har gidet at bruge tid på at læse mine skriblerier i løbet af året. Jeg vil ønsker jer et godt nytår og sige på gensyn til et spændende nyt øl-år i 2020.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.