Boganmeldelse – Pete Brown: Craft: An argument

Hvad stiller man op, når man er lukket inde i flere uger på grund af corona? Den engelske ølskribent Pete Brown brugte tiden ganske konstruktivt under forårets lockdown, hvor han udfordrede sig selv til at skrive og få udgivet en bog på kun 13 uger. På sin blog, petebrown.net,  har man uge for uge kunne følge med projektet. Det har været underholdende og indsigtsfuldt at følge skriveprocessen såvelsom hans frustrationer og udfordringer undervejs.

Resultatet af anstrengelserne blev “Craft: An argument”, hvor Pete Brown ser nærmere på begrebet “Craft” og “Craft Beer”. Hvorfor begrebet “Craft Beer ” ikke kan defineres, hvorfor “Craft Beer” bliver godt og grundigt misforstået, og ikke mindst hvorfor det trods alt giver mening om at tale om “Craft Beer”. Alle overvejelserne leder frem til hans egen definition af hvad “Craft Beer” er.

Craft: An argument

Pet Brown: Craft: An argumentBogen er tematisk opdelt i tre temaer. Den første del omhandler hvorfor det ikke giver mening af definere Craft Beer som begreb. Lad mig bare starte med at sige, at det er værd at købe bogen alene for den første del. På særdeles humoristisk vis hudflettes begrebet, og Pete Brown demonstrere med en række små anekdoter og konkrete eksempler, hvor selvmodsigende de gængse forsøg på at definere begrebet er.

Anden del bliver lidt mere langhåret, når han kaster sig ud i at se på begrebet “craft”. Her er “beer” delen tonet noget ned. Istedet retter Pete Brown fokus på fænomenet “craft”, hvordan det har rødder tilbage til 1800-tallets England, og hvorfor det er kommet til at fylde så meget i dag.

Sidste del af bogen kredser Pete Brown ind på, hvordan en definition af Craft Beer kunne se. Med udgangspunkt i første del af bogen (hvad craft beer ikke er) og anden del (hvad craft er) kommer han med sin egen velargumenterede definition af Craft Beer.

Craft: En anbefaling

Alt i alt er Craft: An argument en ret underholden bog, som giver stof til eftertanke. Den trækker på Pete Browns mange år både indenfor marketing og som ølskribent, og han kommer med mange gode anekdoter fra ølverdenen. Blandt andet giver hans bagrund indenfor marketing en indsigt i hvorfor de store ølmærker er blevet mere og mere udvandede og smagsløse.

Craft: An argument henvender sig primært til et forholdsvis lille nørdet segment. Hvis man har et lidt mere

normalt forbrugsorienteret forhold til øl, så vil den nok virke noget langhåret at læse. Når det er sagt så synes jeg, at den er værd at læse alene for den første del af bogen hvor de gængse fortolkninger af “Craft Beer” begrebet bliver godt og grundigt hudflettet med en solid portion humor.

Så min anbefaling er hæld en god øl i glasset og dyk ned i den underholdende diskussion om hvorfor det lidt forslidte begreb “Craft Beer” måske alligevel giver mening.

Om forfatteren

Pete Brown er engelsk journalist, forfatter, blogger, mm. Igennem snart to årtier har han skrevet om øl, cider og engelsk pub kultur. Hans baggrund er oprindeligt indenfor marketing hvor han bl.a. har arbejdet for større ølbrands som Heineken og Stella Artois. Han har blogget om øl siden 2006 og er forfatter til 10 bøger. Han er kåret som British Beer Writer of the Year i 2009, 2012 og 2016.

Pete Brown kan følges på: petebrown.net

Craft: An argument

• Udgivet: 25-06-2020